Half-Pinay menyertai Miss Universe Malaysia; Mendapat pujian untuk menentukan semula kecantikan

Imej dari Evita’s Instagram

Separuh Filipina, separuh Rungus dari Sabah telah mendapat puji-pujian, bukan hanya untuk keindahannya yang tidak konvensional, tetapi untuk keberaniannya untuk mentakrifkan semula standard kecantikan yang lazim dalam pertandingan.

Evita Patcey Edgar Delmundo, 20, dari Kota Kinabalu, baru-baru ini mengujinya untuk Miss Universe Malaysia 2018. Ia adalah impiannya – untuk menjadi seorang ratu kecantikan.

Tetapi dia tidak kelihatan seperti mana-mana wanita biasa yang akan dilihat dalam pertandingan kecantikan. Tubuhnya, termasuk wajahnya, penuh dengan tahi lalat dari semua saiz. Dia menderita ‘Giant Melanocytic Nevus Congenital’, keadaan yang jarang berlaku disebabkan oleh pengedaran melanin yang merata di seluruh kulit.

Dikalahkan sebagai seorang gadis

Evita berkata keputusan untuk uji bakat untuk Miss Universe tidak mudah baginya, walaupun dia mengakui sering digunakan untuk menonjolkan bentuk orang yang luar biasa, yang kadang-kadang merasa lucu.

“Gadis-gadis di kaunter pendaftaran terkejut apabila melihat saya. Mereka memberitahu saya saya berani untuk mencuba untuk mengikuti ujian dan berharap saya beruntung, “katanya.

Dia meriwayatkan dibuli sebagai seorang gadis di sekolah rendah, dengan anak-anak memanggilnya sebagai ‘monster’ atau ‘chipsmore’.

Buli ini menjadi semakin kurang dan bertahun-tahun dan ketika ia menghadiri sebuah kem gereja pada usia 16 tahun, akhirnya dia menerima dan mengasihi dirinya dan menjadi lebih terbuka kepada orang lain.

“Saya gunakan untuk menangis dan menyalahkan nasib untuk cara saya dilahirkan tetapi ketika saya memasuki sekolah menengah, semuanya menjadi lebih baik. Orang ramai lebih menerima siapa saya, saya mempunyai kawan dan saya menjadi lebih percaya diri, “katanya.

Bukan penyakit

Evita berkata keadaannya bukan penyakit.

“Mereka hanya tahi lalat biasa. Saya telah bertemu dengan pakar kulit dan mereka memberitahu saya ia bukan penyakit kulit, “katanya.

Dia menantikan pertandingan utama dan inspirasinya ialah Miss Universe 2015 Pia Wurtzbach.

“Saya hanya mengekalkan jari saya. Sekiranya saya tidak berjaya, sentiasa ada platform lain, “kata wanita itu sambil berseri-seri dengan keyakinan dan keyakinan.

Good luck Evita!

Comments

comments

Loading...
We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply